074 - 255 26 80 24/7 bereikbaar

Overgewicht

Deel dit artikel met je vrienden

Het hebben van een gezond lichaamsgewicht verlaagt je kans op hartproblemen en kan ervoor zorgen dat je bloeddruk en cholesterol lager wordt.

Overgewicht en hart- en vaatziekten

Onder de mensen met een hart- en vaatziekte komt overgewicht meer voor dan een normaal gewicht. Overgewicht is een belangrijke risico verhogende factor voor hart- en vaatziekten om twee belangrijke redenen:

  1. Overgewicht op zichzelf is een risicoverhogende factor. Naast vetcellen die een passieve opslag functie voor vet hebben, zijn er ook vetcellen die een actieve rol spelen bij het ontwikkelen van diabetes.
  2. Overgewicht heeft een versterkende rol bij de ontwikkeling van andere risicofactoren. Overgewicht kan een negatieve invloed hebben op een hoge bloeddruk. Ook is bekend dat overgewicht mede oorzaak is voor een verhoogd LDL niveau (slechte cholesterol).
bmi-bepalen

Hoe weet ik of ik een gezond gewicht heb?

De BMI meting is een handige houvast om je een idee te geven of je een gezond gewicht hebt. Wel is dit een schatting waarbij deze meting vaak geen rekening houdt met bijvoorbeeld etnische achtergrond, leeftijd, geslacht en lichaamsbouw. Het is daarom ook erg belangrijk om eventuele zorgen over je gewicht te bespreken met je arts.

BMI berekenen.

De BMI bereken je door je gewicht in kilo’s te delen door je lengte in meters in het kwadraat. Als je bijvoorbeeld 1,62 meter lang bent en 56 kilo weegt, heb je een BMI van 21,4.

Een gezond gewicht krijgen

Afvallen op een gezonde manier is het beste wat je kunt doen voor je gezondheid op langere termijn. Maar dit kost tijd en toewijding. Veel boeken die gaan over crash diëten en afvallen, geven je het idee dat je het snelst kan afvallen door ongezonde technieken voor te stellen. Op langere termijn werkt dit niet.

Alles draait om het doel wat je wil nastreven en de gedachte hieraan die je in je hoofd moet houden. Denk dus bijvoorbeeld niet dat het vervelend is dat je aan het diëten bent, maar hou in gedachten dat je een bewuste keuze hebt gemaakt om gezonder te gaan leven. Denk aan voeding met gezonde en verse producten, het verminderen of helemaal weglaten van bewerkte voedingsmiddelen en elk moment aangrijpen om zo actief mogelijk te zijn.

Gezond eten voor je hart

Gezond eten voor je hart omvat onder andere:

  1. Veel fruit, groente en volkoren producten
  2. Een variatie van gezonde bronnen van proteïne (eiwitten). Dit zijn bijvoorbeeld zeevruchten en vis, bonen, zaden en noten. Ook kleine hoeveelheden ei en mager gevogelte kunnen toegevoegd worden aan een dieet voor een gezonder hart. Als je een keuze maakt om rood vlees te eten, zorg er dan voor dat dit maximaal 1-3 keer per week is en dat het mager vlees is.
  3. Melk zonder toegevoegde smaak, kaas en yoghurt. Wanneer je een hoog cholesterol hebt, kun je het beste kiezen voor een product met een lager vetpercentage (vetarm).
  4. Goede vetten zitten onder andere in avocado, noten, zaden, olijven en olijfolie om mee te koken.
  5. Geen zout toevoegen aan het eten, maar gebruik maken van specerijen en kruiden.

* Kies ervoor om water te drinken als je dorst hebt

Wanneer je zelf de maaltijden thuis kookt, kun je het beste in de gaten houden wat er in je eten gaat. Natuurlijk is dit ook beter voor de portemonnee!

Kijk goed naar de porties die je eet en zorg voor een rustige omgeving tijdens het eten. Wanneer je bewust eet (dus zonder televisie en door te genieten van hetgeen je eet), is de kans dat je te veel eet erg klein.

Hoe kan ik actiever worden?

  • Verminder de tijd dat je zit
  • Sta vaker op en loop meer in huis, op je werk en buitenshuis
  • Zorg ervoor dat je, wanneer je kunt, een extra (sport)activiteit toevoegt aan je schema van die dag
  • Stap 1 halte eerder uit de bus of trein, zodat je de rest kan gaan lopen. Ook kun je het beste de trap nemen in plaats van de lift. Hoe vaker je buiten adem bent van de inspanning, hoe beter.
  • Wandelen is een leuke en gratis manier om je hart gezond te houden.

Maak een plan om af te vallen

Als jij en je arts hebben besproken dat je het beste kunt afvallen, zorg dan voor een goed plan. Je kunt hierin vaststellen welke aanpassingen in je leefstijl je gaat maken. Wees realistisch over wat je kunt bereiken.

Stappen die je kunt nemen:

  1. Zorg voor een realistisch doel met betrekking tot het afvallen en je aanpassingen in leefstijl.
  2. Kies meer verse producten in je dieet
  3. Grijp elke kans aan om meer te bewegen en meer activiteiten te doen die je leuk vindt. Ook kan een stappenteller helpen om het wandelen en het te bereiken van je doel leuker te maken.
  4. Zorg dat je minder zit. Wanneer je langere periodes moet zitten, kun je deze onderbreken met een kleine wandeling.
  5. Geef niet op! Afvallen is niet makkelijk, dus zorg ervoor dat je familie en vrienden hier vanaf weten, zodat ze je kunnen helpen en motiveren.
  6. Let goed op signalen die kunnen duiden op hartfalen of een ander gezondheidsprobleem. Heb je twijfels, bijvoorbeeld over je hart? doe dan eens een checkup van je hart. Daarnaast vertellen bloedwaarden veel over je gezondheid. Vraag aan je huisarts of hij een volledig laboratorium onderzoek wil doen en stel daarmee je beginpunt vast.

Heb je een vraag?

Liever direct contact?

Bel ons dan op:

074 255 2 680

of vul het formulier op deze pagina in.

Blijf per e-mail op de hoogte van alle aanbiedingen en actualiteiten.